Skakanka boks – użyteczny trening czy filmowy knif?

Czy kojarzysz kultową serię filmów Rocky, w których Sylvester Stallone wciela się w rolę nieznanego boksera mającego niespodziewanie zawalczyć o tytuł mistrza wagi ciężkiej? Choć niewielu widzów zwróciło na to uwagę, jednym z elementów przygotowań do walki był trening na skakance. Często dziwi to osoby, dla których boks stanowi przede wszystkim pokaz siły i determinacji. Tymczasem na sukces zawodnika wpływa wiele innych czynników, bez których każdy pojedynek byłby przegrany. Chcesz dowiedzieć się, dlaczego skakanie jest niezastąpionym ćwiczeniem dla profesjonalnego pięściarza? Przeczytaj poniższy artykuł!

Co daje skakanka w boksie?

Podczas walki duże znaczenie mają nie tylko mocne uderzenia, ale również szybkość nóg, zwinność, kondycja i ogólna koordynacja ruchowa. Bez możliwości sprawnego poruszania się bokser nie uniknie ciosów swojego przeciwnika. Z kolei każdy trafiony sierpowy to punkty przybliżające do zwycięstwa. Dlatego w takim sporcie jak boks skakanka świetnie rozwija umiejętności, które przydają się w ringu. Do największych zalet treningów należą:

  • poprawa szybkości i koordynacji – kiedy skaczesz, musisz precyzyjnie stawiać każdy krok i utrzymywać równowagę. W efekcie uczysz się lepszej kontroli nad swoim ciałem,
  • wzmacnianie nóg i mięśni obręczy barkowej – co daje skakanka w boksie? Oprócz zwinności wzmacnia plecy, ramiona oraz dolne partie ciała, dzięki czemu podczas walki  skuteczniej unikniesz ciosów i szybciej zbliżysz się do swojego przeciwnika,
  • lepsza kondycja i wytrzymałość – czy widziałeś kiedyś profesjonalnego boksera, który nie mógł uderzyć rywala, bo złapał zadyszkę? Choć może to brzmieć zabawnie, to niska wydolność prawdopodobnie będzie oznaczała Twoją porażkę. Rocky Balboa stoczył jeden z najdłuższych pojedynków w historii. Ćwiczenia ze skakanką z pewnością pomogły mu wytrzymać do jego końca.

Regularne treningi rozwijają wiele umiejętności i poprawiają kondycję, dzięki czemu bardzo przydają się w ringu. Gdy skaczesz, angażujesz do pracy wiele mięśni, a także podwyższasz tętno, dzięki czemu może to być również forma rozgrzewki przed intensywnymi ćwiczeniami siłowymi. O czym warto pamiętać podczas tego typu aktywności fizycznej i jaka skakanka do boksu będzie najlepszym wyborem?

Jak skutecznie ćwiczyć na skakance w boksie?

Jeśli zastanawiasz się, jak skakać na skakance, warto się przede wszystkim rozgrzać. Boks to niebezpieczny sport, a dzięki temu zmniejszysz ryzyko ewentualnej kontuzji i skuteczniej pobudzisz mięśnie do pracy. Następnie należy wykonywać podstawowe skoki, utrzymując równomierne tempo. Skacz lekko, napinając mięśnie nóg i opadając na ziemię w kontrolowany sposób. Gdy złapiesz rytm, możesz włączyć bardziej zróżnicowane ćwiczenia, takie jak skakanie na jednej nodze czy obracanie liny w trakcie. Dobrym pomysłem będzie również podział na serie, na przykład na interwały trwające 3-5 minut.

Czym różni się skakanka bokserska od zwykłej?

Wybierając skakankę do boksu, warto zwrócić uwagę na modele, które są przeznaczone do tego typu treningów. Wyróżnia je inna długość oraz nieco większa waga. Takie cechy pozwalają uzyskać szybsze obroty oraz zaangażować więcej mięśni do pracy. Dzięki temu, kiedy skaczesz, możesz również pracować nad siłą pleców, barków czy tricepsów. W rezultacie ćwiczenia będą bardziej efektywne i przyczynią się do Twojej skuteczności w ringu.